AKAL dan AKHLAK

بِسْــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


Bismillahirrahmanirrahim


Dengan senantiasa bermohon Ridha dan Tolong dari Allah SWT, penulis menyampaikan pemahaman tentang AKAL dan AKHLAK sesuai ilmu yang penulis fahami. Hal ini penulis sampaikan semata-mata untuk sarana ibadah kepada Allah, jadi tidak ada maksud yang selain-nya. Tulisan ini juga tidak untuk mencari pembenaran tetapi berharap untuk mendapatkan kebenaran agar sampai kepada tujuan kebenaran dengan kebenaran yang dijalankan,


Berfikir adalah pekerjaan otak, bermenung dan merenung adalah pekerjaan hati, keduanya bersinergi lahirlah Akal. Akal yang baik manakala hati yang mengendalikan fikiran/ otak, kemudian dari Akal ini lahirlah niat (keinginan), sabda/ ucapan dan perilaku/ perbuatan. Menyatunya niat, ucapan, dan perilaku dalam diri/ wujud manusia itulah Akhlak. Jadi Akhlak adalah menyatu atau bersatunya niat, ucapan dan perilaku/ perbuatan dalam diri manusia yang dinyatakan.

(Sesungguhnya hati yang paling berkuasa di dalam diri manusia, tentunya hati yang didalamnya mengerti dan memahami petunjuk kebenaran dan kebaikan). Maka jadikan hati yang bercahaya (Nur-ALLAH) sebagai raja di dalam diri) agar kita menjadi manusia yang terpuji/ MUHAMMAD.

Akhirnya bila ada salah kata, atau kurang jelas dalam penyampaian mohon dimaafkan.

Alhamdulillahirrabbil’alamin


13 September 2013
Putra Rakyat Jelata


 
Abdullah Soim Utomo
Post a Comment